Friday, March 12, 2010

Ce este scolioza?

Coloana vertebrala nu trebuie sa prezinte in plan frontal ( adica privita din fata/spate) nici o curbura. Orice deviatie in plan frontal este patologica si este incadrata in deformarile coloanei vertebrale numite scolioze.

Exista 2 tipuri principale de scolioze: nestructurale(functionale, atitudini scoliotice) si structurale.

Scoliozele nestructurale se caracterizeaza prin faptul ca deviatia laterala a coloanei vertebrale este complet reductibila clinic si radiologic in pozitia culcat.
Cu alte cuvinte, in aceste cazuri, deformarea coloanei se observa atunci cand bolnavul este in picioare, dar dispare in pozitia culcat.
Cauzele de aparitie ale scoliozelor functionale sunt: inegalitati de membre (un picior mai lung/scurt) , ankiloze ale soldului in pozitii vicioase, contracturi musculare paravertebrale antalgice aparute in cadrul altor boli ale coloanei vertebrale etc.
Coloana vertebrala este de fapt normala, modificarea disparand o data cu eliminarea cauzei. Acest tip de scolioze nu sunt evolutive.

Scoliozele structurale prezinta modificari de structura a coloanei vertebrale. Curburile nu se reduc in pozitia culcat si sunt de obicei evolutive.
Acest tip de scolioze se imparte in mai multe subtipuri, in functie de etiologie:

1. Idiopatice- reprezinta aproximativ 75% din scoliozele structurale si apar mai frecvent la fete.
2.Neuromusculare-apar ca urmare a unor boli neurologice care determina un dezechilibru al musculaturii ce sustine coloana vertebrala.
3.Congenitale-apar ca raspuns la dezvoltarea anormala a vertebrelor in cursul vietii intrauterine.
4.Posttraumatice-apar dupa traumatisme ale coloanei vertebrale.
5.Scolioze asociate altor boli: metabolice, genetice, tumori etc.

Eu ma numar printre pacientii cu scolioza structurala idiopatica, descoperita in urma unui sir de intamplari mai mult sau mai putin fericite in 2001 si tratata de atunci si pana in prezent.
Va voi povesti in urmatoarele postari despre cum am fost diagnosticata, cum a decurs tratamentul si care sunt noutatile ce apar in tratamentul acestei boli.


Pana atunci, nu uitati sa stati "drepti" si sa faceti miscare. :)



5 comments:

  1. Bun subiectul!
    Si, ca la intrunirile alcoolicilor anonimi, marturisesc"
    Si eu am scolioza! Cred ca o mai am, ca mi s-a de pistat pe la 15 ani!"

    ReplyDelete
  2. DEPISTAT se scrie legat! Stiu! Hi,hi! E 4,20 noaptea!

    ReplyDelete
  3. Gospodina de Criza, bine ai venit in club.
    Tu cu cate grade te "lauzi"?:)
    Daca vrei sa scrii o postare despre experienta ta ca pacienta cu scolioza, da-mi de stire.
    M-as bucura tare sa fim singurele afectate de aceasta boala, dar din pacate sunt o multime de persoane nediagnosticate.
    Sper ca informatiile de pe acest blog sa ajute pe cineva sa ajute atat persoanele cu scolioza, cat si parintii care trebuie sa fie extrem de atenti la orice modificare de postura aparuta la copii, mai ales in timpul puseelor de crestere.

    Multa sanatate tuturor!

    ReplyDelete
  4. Hei , am 15 ani si am scolioza ideopatica cu dubla curbura toracica(15grade) si lombara(31). Crezi ca pot merge la clasele de dansuri? Port deja corset si fac exercitii in fiecare zi.

    ReplyDelete
  5. adresa mea de email este maierusanca@yahoo.com. am nevoie de ajutorul vostru. multumesc.

    ReplyDelete